Asa cum s-a vazut în lectiile anterioare un program realizeaza o prelucrare de informatie. Termenul de prelucrare trebuie sa fie considerat într-un sens foarte general (de exemplu prelucrarea sepoate referi la un text si consta în afisarea lui). În program datele apar fie sub forma unor constante (valori cunoscute anticipat, care nu se modific?), fie sub forma de variabile. Constantele si variabilele sunt obiectele informationale de baza manipulate într-un program.
Fiecare categorie de date este caracterizata de atributele:
De primele trei tipuri de atribute ne vom ocupa în continuare, urmând ca de atributul clasa de memorare sa ne ocupam mai tarziu.
- Nume;
- Valoare;
- Tip;
- Clasa de memorare.
Numele unei date
Numele unei date este un identificator si, ca urmare,
trebuie sa respecte regulile specifice identificatorilor. Deasemenea, numarul
de caractere care intra în compunerea unui identificator este nelimitat,
însa, implicit, numai primele 32 de caractere sunt luate în
considerare. Aceasta înseamna ca doi identificatori care au primele
32 de caractere identice, diferentiindu-se prin caracterul 33, vor fi considerati
identici.
Tipul unei date
Tipul unei date consta într-o multime de
valori pentru care s-a adoptat un anumit mod de reprezentare
în memoria calculatorului si o multime de operatori care pot
fi aplicati acestor valori. Tipul unei date determina lungimea zonei
de memorie ocupata de acea data. În general, lungimea zonei de
memorare este dependenta de calculatorul pe care s-a implementat compilatorul.
Tipurile de baza sunt:
2. TIPURILE REALE
|
|
|
float |
|
|
double |
|
|
long double |
|
|
Variabile
Spre deosebire de constante, variabilele sunt date (obiecte informationale) ale caror valori se pot modifica in timpul executiei programului. Si variabilele sunt caracterizate de atributele nume, tip, valoare si clasa de memorare. Variabilele sunt nume simbolice utilizate pentru memorarea valorilor introduse pentru datele de intrare sau a rezultatelor. Daca la o constanta ne puteam referi folosind caracterele componente, la o variabila ne vom referi prin numele ei. Numele unei variabile ne permite accesul la valoarea ei, sau schimbarea valorii sale, daca este necesar acest lucru. Numele unei variabile este un identificator ales de programator. Ca urmare, trebuie respectate regulile enumerate in sectiunea identificatori.
Daca o data nu are legaturi cu alte date (de exemplu, relatia de ordine), vom spune ca este o data izolata. O data izolata este o variabila simpla. Daca datele se grupeaza intr-un anumit mod (in tablouri - vectori, matrici - sau structuri), variabilele sunt compuse (structurate).
In cazul constantelor, in functie de componenta literalului, compilatorul stabilea, automat, tipul constantei. In cazul variabilelor este necesara specificarea tipului fiecareia, la declararea acesteia. Toate variabilele care vor fi folosite in program, trebuie declarate inainte de utilizare.
Declararea variabilelor
Modul general de declarare a variabilelor este:
tip_variabile lista_nume_variabile;
Se specifica tipul variabilei(lor) si o lista formata
din unul sau mai multi identificatori ai variabilelor de tipul respectiv.
Intr-un program in limbajul C++, declaratiile de variabile pot apare in
orice loc in programul sursa. La declararea variabilelor, se rezerva in
memorie un numar de octeti corespunzator tipului variabilei, urmand ca
ulterior, in acea zona de memorie, sa fie depusa (memorata, inregistrata)
o anumita valoare.
Exemple:
int i, j;/*declararea var. simple i, j, de tip int. */
char c; /* declararea variabilei simple c, de tip char.*/
float lungime; /* declararea variabilei simple lungime de tipul float (numere reale) se rezerva 4 octeti */