La inceputul anulor 70 a aparut limbajul C, creatia lui Dennis Ritchie si Brian Kernighan. Limbajul C++ -creatia lui Bjarne Stroustrup- e o extensie a limbajului C care permite programarea pe obiecte.
Structura
programelor C++
Programul sursa in limbajul C++ este deci practic un fisier text care contine implementarea unui algoritm in limbajul C++. Un program in C++ poate contine unul sau mai multe fisiere sursa.
Un
program C++ este alcatuit din una sau mai multe functii, din care una este
radacina sau functie principala - adica nu poate lipsi si executia incepe
automat cu ea. Aceasta se numeste main.
Functiile trebuie deschise fie
in fisierele sursa, fie in fisiere separate numite fisiere header, fie
in biblioteci de functii
Functia main are urmatoarea forma:
int main( )
{
instructiuni;
return 0;
}
Cele doua paranteze se ataseaza
oricarei functii. Intre ele se scriu optional anumiti parametri ( in acest
caz lipsesc)
O functie poate intoarce un
rezultat. Daca nu intoarce nici un rezultat spunem ca tipul rezultatului
este void. Exista functii cu rezultat de tip real, intreg etc.
Cele doua acolade { } constituie
corpul functiei. Intre ele se scriu instructiunile care o alcatuiesc.
De asemenea, programul poate
contine si declaratii de variabile globale - adica variabile cu care pot
lucra toate functiile care il alcatuiesc.
Instructiunile care pot aparea
sunt fie expresii fie structuri de control ca if, for, while etc.
Observatie limbajul face distinctie intre literele mari si mici. De exemplu Void nu este acelasi lucru cu void.
Dupa editarea fisierului sursa pentru a obtine un program executabil trebuie parcurse urmatoarele etape:
editare fisier sursa --------------->
fisier obiect -------------> fisier executabil
.CPP
compilare
.OBJ linkeditare
.EXE
In etapa de linkeditare se realizeaza legatura fisierului obiect cu alte fisiere sau cu bibliotecile de functii.
Preprocesorul
In
prima faza a etapei de compilare este apelat preprocesorul C. Acesta va
trata o serie de directive speciale numite directive preprocesor pe care
le gaseste in fisierul sursa. O directiva preprocesor incepe cu simbolul
#
Directivele preprocesor se
folosesc in urmatoarele situatii:
1. Includerea fisierelor header in codul sursa. Exemplu: directiva include
# include<iostream.h>
pentru citiri sau scrieri
Programatorul isi
poate crea propriile fisiere header caz in care acesta va fi incadrat intre
" " .De exemplu
#include "info.h"
2. Asignarea unor nume simbolice pentru
constante. De exemplu:
#define MAXINT 1000
MAXINT este
numele constantei simbolice iar 1000 este valoarea constantei
In locurile in care in codul sursa apar numele constantelor simbolice carora li s-a asignat o valoare printr-o directiva define in mod automat numele constantei este inlocuit prin valoarea acestora
3. Macrodefinitiile permit asignarea
unor nume simbolice pentru expresii
Un prim exemplu de program C++:
#include <iostream.h>
int main
{
int a;
// acesta este un comentariu de sfarsit de linie - am declarat o variabila
de tip intreg
cout << "Dati
un numar\n";
cin >> a;
cout <<
"Ati tastat numarul " << a << endl;
}
Obs.: << este operatorul de insertie
>> este operatorul de extractie
\n este echivalent cu endl , adica trecere la linia urmatoare
cout este "console out" - pentru afisare de date
cin este "console in" - pentru citire de date